Peste o treime a castigurilor din operatiunile pe piata de telefoane inteligente este generata de doua companii, care impreuna au sub 3% din totalul vanzarilor.
Compania americana Apple, producatorul computerelor Macintosh si al iPhone, si canadienii de la Research In Motion (RIM; BlackBerry) au avut anul trecut o cota de 3% din vanzarile de telefoane mobile la nivel global, dar au luat 35% din profitul operational, potrivit estimarilor analistilor Deutsche Bank, citati de Wall Street Journal.
Discrepanta va fi si mai mare in 2010, cand cele doua companii vor avea o cota combinata de 5% din vanzari, dar vor genera 58% din profitul operational, apreciaza Brian Modoff, analist al Deutsche Bank.
Marja mare cu care lucreaza Apple si Research In Motion subliniaza tendinta de reorientare a consumatorilor catre telefoane mobile dotate cu multe functii si software intuitiv. Dispozitivele de tip smartphone permit utilizatorilor sa isi citeasca posta electronica, sa acceseze internetul, sa foloseasca modulul incorporat pentru navigatie prin satelit (GPS) si sa asculte muzica.
Smartphone-urile genereaza aproximativ 13% din vanzarile globale de telefoane mobile, insa acest segment de piata continua sa creasca, in pofida declinului intregii piete.
In primul trimestru al acestui an, Apple si Research In Motion au avut o cota combinata de 32% din piata telefoanelor inteligente, conform estimarilor firmei de cercetare si analiza a pietei IDC (International Data Corporation).
In spatele modelului de business care a propulsat cele doua companii in top se afla subventiile acordate de operatorii de telefonie mobila pentru achizitia terminalelor, care le ofera cumparatorilor posibilitatea de a plati chiar si 100 de dolari (71 de euro) pentru un smartphone, cu putin peste pretul mediu de achizitie al unui terminal standard. Cu cat subventiile sun