SCHIMBARE. Un trend care făcea atelierele de specialitate să zbârnâie anii trecuţi s-a transformat mai degrabă într-un „hobby” Sursa: arhiva personală
Din cauza scăderii numărului de clienţi dispuşi să investească mii de euro în personalizarea maşinilor, multe firme de tuning, cândva foarte profitabile, s-au reprofilat pe accesorii ieftine, dar mai ales utile, sau au început să facă reduceri.
Simte criza pe propriul buzunar Robert Moise, patronul societăţii Andal TCM din Ploieşti, un împătimit al tuningului auto. „În prezent, nu poţi supravieţui financiar numai din această afacere. Îţi mai trebuie cel puţin o altă activitate pentru că tuningul este mai mult un hobby acum”, spune acesta.
În lipsa cererii de accesorii costisitoare, Robert s-a reprofilat. „Acum nu mai sunt la modă cromul sau carkiturile care să transforme o maşină de serie într- una agresivă din punct de vedere vizual. Este mai important câţi cai-putere ai sub capotă, decât un eleron care conferă unui autoturism o ţinută sport. Pentru un tarif între 150 şi 300 de euro, putem mări numărul de cai-putere al motoarelor, prin schimbarea unui soft, cu până la 30%. Deşi la început veneau împătimiţii curselor de maşini, acum vin clienţi care vor să fie mai siguri în depăşiri”, spune Moise. Şi el a investit peste 1.000 de euro pentru a mări puterea maşinii sale, de la 150 la 170 cai-putere.
Ultima noutate în domeniu tuningului de criză este aplicarea unei folii antigriblură, importată din SUA, care este incoloră şi se montează pe caroserie pentru protejare în cazul accidentelor uşoare. „Afacerea m-a costat 400 de euro, dar merită. Este mai profitabil decât să plătesc 1.000 de euro pentru vopsitul maşinii, care era periodic ciuruită de pietricele sau zgâriată în parcare. În plus, poliţa Casco acoperă înlocuirea foliei”, spune Dumitru Oprea, unul dintre clienţii