Tronsonul 3C al Autostrăzii Transilvania, respectiv porţiunea Suplacu de Barcău - Borş, judeţul Bihor, este blocat, după ce a fost realizat în proporţie de 35%. Sursa: Călin Ile
Motivul: un viaduct care se termină tocmai într-unul dintre câmpurile petrolifere ale companiei Petrom. Coincidenţă sau nu, ministrul transporturilor, Radu Berceanu este aşteptat în vizită în decursul zilei de mâine.
Proiectarea, „defectuoasă”
Potrivit unui oficial al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), între CNADNR şi Petrom există în prezent discuţii cu privire la mutarea a 31 de sonde de foraj de pe terenurile administrate de Petrom. „Din nefericire, proiectarea s-a făcut în mod defectuos şi a fost aleasă soluţia cea mai scumpă. Viaductul de la Suplacu de Barcău, cel mai lung de pe traiectul Autostrăzii Transilvania (1,8 kilometri - n.r.), dă direct într-un câmp petrolifer, unde există foarte multe utilităţi folosite de Petrom la extragerea ţiţeiului. Mutarea acestor utilităţi este evaluată la 15 milioane de euro, dar poate ajunge şi la 50 de milioane”, spune oficialul CNADNR.
Această declaraţie a fost confirmată şi de Radu Gaşpar, directorul proiectului Autostrada Transilvania, din cadrul CNADNR. „Iniţial, Petrom a fost de acord ca autostrada să treacă peste câmpurile lor petrolifere, cu condiţia să nu afecteze producţia. Acum există discuţii cu privire la relocarea a 18 şi 31 de sonde. Noi mergem pentru 18, iar Petrom pentru 31”, a spus Radu Gaşpar. Potrivit directorului Gaşpar, lucrările vor fi reluate luna aceasta.
„Oricare altă soluţie era mai ieftină”
Potrivit lui Gaşpar, so lu ţia tehnică privind construcţia viaductului a fost respinsă în anul 2004 de Serviciul control tehnic al Companiei Naţionale de Autostrăzi, însă a fost aprobată de acelaşi serviciu din Ministe