Până la 13 septembrie, se desfăşoară „Întâlnirile fotografice de la Arles“ (Franţa). Ajuns în 2009 la a 40-a ediţie, acest festival internaţional al fotografiei numără peste 60 de expoziţii ale unor artişti din întreaga lume. Evenimentele festivalului se desfăşoară într-o biserică din secolul al XII-lea, în clădiri industriale dezafectate, dar şi în vechiul amfiteatru roman sau în Parcul Atelierelor.
Primele ediţii ale „Întâlnirilor“ au fost dominate de creatorii din SUA, ţară în care fotografia a fost considerată operă de artă înaintea recunoaşterii ei ca atare în Europa. Au participat însă fotografi francezi, ca Lartigue, Doisneau sau Marc Riboud, deveniţi între timp maeştri recunoscuţi pe plan internaţional.
Memoria festivalului
Celebrarea a 40 de ani de existenţă este marcată de expoziţia „40 de ani de întâlniri, 40 de ani de rupturi“, o istorie punctată de operele unor mari creatori care au reuşit să inoveze, să introducă dimensiuni estetice noi acestui domeniu. Apar în selecţie imagini semnate de George Brassaï, Marc Ribou sau de Willy Ronis.
Acesta din urmă, aproape centenar (este născut în 1910), a participat la deschiderea oficială a festivalului. Opera lui este marcată de cel de-al Doilea Război Mondial, de credinţele de stânga ale Franţei, dar şi de un surâs permanent, de veselia şi bucuria de a trăi, proprii anilor de după război.
Invitata specială a ediţiei din acest an este americanca Nan Goldin, cea care, cu 20 de ani în urmă, şoca participanţii la festival cu seria intitulată „Balada dependenţei sexuale“. Sunt fotografii în care artista apărea frecvent, în care derapajele sexuale, violenţa şi înregistrarea frustă reprezentau furia unei generaţii marcate de existenţialism, de toate libertăţile, de la cântec la drog şi sex, şi de toate consecinţele lor.
„Balada“ este p