Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, vânzările vor scădea cu peste 55% în acest an, la 140.000 de unităţi. Singurele speranţe sunt legate de acceptarea leasing-ului ca sursă de finanţare şi relansarea creditelor.
În ciuda speranţelor pe care şi le-a făcut datorită programului Rabla, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România recunoaşte că piaţa românească s-ar putea întoarce la nivelul celei din 2003, ceea ce ar însemna o scădere de peste 55% faţă de anul trecut. „Încă de la începutul anului 2009, APIA avansa o prognoză pesimistă pentru acest an: revenirea pieţei la volumul din 2003, adică la circa 140.000 de vehicule vândute. Din păcate, cifrele înregistrate la mijlocul anului 2009 fac tot mai posibil acest scenariu. Avem puţin peste 70.000 de autoturisme, cu un total al pieţei de circa 79.000 de vehicule“, se arată într-un comunicat al APIA. Potrivit acestuia, în lipsa derulării programului de înnoire a parcului auto, situaţia ar fi fost, probabil, „şi mai gravă“, rămânând în stoc cele 11.500 de autoturisme vândute, echivalentul a 16% din piaţă. „Singurele speranţe sunt legate de reacţia pieţei la deschiderea programului de înnoire a parcului auto către achiziţia de vehicule comerciale (atât de către persoane fizice, cât mai ales de cele juridice) şi acceptarea leasing-ului ca sursă de finanţare. Altă speranţă este legată de relansarea creditului, aceasta fiind însă la îndemâna băncilor“, arată APIA.
Programul Rabla s-a dovedit însă un eşec până acum. În afara faptului că, în prima etapă, s-au înlocuit doar 11.000 din cele 20.000 de maşini disponibile, până la începutul lunii iulie, la o lună de la demararea celei de-a doua etape, românii s-au arătat interesaţi doar de 12% din totalul maşinilor care puteau fi astfel înlocuite. Doar 3.513 români au găsit utili cei 3.800 de lei oferi