Autorităţile din zona portuară au anunţat, ieri, o scădere drastică a traficului de minereu în portul Constanţa.
Într-o conferinţă de presă comună, directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, Ioan Bălan, directorul Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu, directorul Comvex, Viorel Panait, şi senatorul PD-L Mircea Banias au tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că Grupul Arcelor Mittal a decis să suspende importul de materii prime prin Portul Constanţa şi pe Canalul Dunăre Marea-Neagră. Ei au susţinut că acest fapt generează o „acţiune economică ostilă la adresa României". În schimb, indienii de la combinatul siderurgic Galaţi au ales să importe materii prime prin Portul Burgas şi prin Canalul Bâstroe. Trebuie precizat că Arcelor Mittal deţine 36% din acţiunile Comvex SA Constanţa.
„Această scădere importantă a activităţii economice din Portul Constanţa este determinată de faptul că Arcelor Mittal şi-a redus drastic importul de materii prime şi ceea ce importă, importă acum prin Burgas - Bulgaria. Portul Constanţa şi Canalul Dunăre - Marea Neagră au fost dezvoltate tocmai pentru aceste activităţi siderurgice", a declarat senatorul Mircea Banias.
La rândul său, Ioan Bălan a afirmat că traficul total în prima jumătate a lui 2009 a scăzut cu 31,73% faţă de perioada similară a anului 2008, singurul semnal pozitiv fiind creşterea traficului de cereale cu 300% în perioada de referinţă, faţă de anul anterior. În ce priveşte traficul de minereuri feroase, acesta a scăzut, faţă de 2008, cu 71,9%. O scădere de 39,5% s-a înregistrat şi în ce priveşte transportul produselor metalice. Şi traficul de minereuri neferoase a scăzut comparativ cu 2008, cu 38,35%. Potrivit lui Bălan, CN APMC a înregistrat, în aceste condiţii, pierderi importante.
La rândul său, directorul CN ACN, Vale