ArcelorMital Galati, cel mai mare combinat siderurgic din tara si totodata cel mai mare exportator al Romaniei, a renuntat sa mai aduca materie prima prin portul Constanta si a ales alta ruta prin portul Burgas din Bulgaria, potrivit conducerii operatorului portuar Comvex Constanta (CMVX).
Decizia ArcelorMittal de a devia transportul prin Bulgaria afecteaza serios operatorul portuar autohton, in conditiile in care producatorul de otel contribuia anual cu peste 50% la afacerile Comvex Constanta.
Potrivit conducerii Comvex, circa 58% din traficul Canalului Dunare-Marea Neagra este realizat de combinatul de la Galati, decizia Mittal afectand si companiile de stat care administreaza portul Contanta si canalele navigabile. Reprezentantii Comvex mai spun ca transportul prin portul din Bulgaria este mult mai scump, de circa 10 euro/tona, in timp ce costul scade la circa 6 euro/tona pe ruta portului Constanta.
ArcelorMittal detine o participatie de control la Comvex prin intermediul firmei Expert Placement Services, care a achizitionat anul trecut un pachet de 36% din actiuni, fapt ce a tensionat relatia dintre grupul detinut de miliardarul Mittal si Comvex, care este controlata de firma romaneasca Solidmet.
Anterior anuntului facut de Comvex cu privire la devierea traficului prin Bulgaria de catre ArcelorMittal, cele doua parti au purtat negocieri intense in conditiile in care conducerea Comvex le-a cerut celor de la ArcelorMittal sa plateasca o suma fixa lunara de transport, cu toate ca necesarul de import al combinatului a scazut substantial anul acesta din cauza reducerii productiei cu pana la 60%.
"In luna februarie a acestui an Arcelor ne-a cerut sa practicam un pret cu 60% mai mic fata de cel de anul trecut, in conditiile in care costurile de transport prin Bulgaria sunt duble fata de cele de transport prin Constanta. In iulie am mers la