O insiruire de nostalgii, traume vechi si nedumeriri noi, Secret de familie/ Un secret abordeaza o poveste reala, istorisita de scriitorul Phillipe Grimbert in romanul autobiografic Un secret. Punct-forte al filmului, balansul intre prezent si trecut este marcat de tonuri diferite. Invers decât se procedeaza de obicei, regizorul Claude Miller alege sa prezinte trecutul prin flash-back-uri in culori vii, fruste, iar prezentul printr-un gri mohorât. Totul incepe ca o lamentatie secreta a lui Francois, un copil introvertit si bolnavicios, complexat de contrastul fizic intre ce este si ce crede ca si-ar fi dorit de la el sa fie mama si mai ales tatal lui – ea campioana de inot, iar el atlet dedicat, ambii desprinsi parca din Triumful vointei, al lui Leni Riefenstahl. Pentru a putea supravietui complexelor si descurajarii, hipersensibilul Francois isi inventeaza chiar un frate contrastând puternic cu propriul portret – un baiat robust si curajos, indraznet si sportiv, care il insoteste in toate jocurile si aventurile copilariei. Abia adolescenta ajunge insa sa-i aduca lui Francois explicatiile adevaratului trecut al parintilor sai, ajutându-l sa treaca peste detaliile tragice continute de istoria familiei. Daca Miller (care este si co–scenarist al filmului) s–ar fi rezumat la povestea de dragoste dintre frumoasa Tania si vanitosul Maxime, filmul ar fi fost mult mai limpede si solid realizat. Pe de alta parte, daca tragedia trecuta a familiei ar fi fost abordata cu mai multa putere de sugestie, Secret de familie ar fi fost, probabil, mai consistent si foarte personal. Insa, din dorinta de-a acoperi, probabil, toate intâmplarile continute in carte, Secret de familie se transforma curând dupa generic intr-un amalgam destul de confuz de nume, fapte si evenimente, dificil de urmarit din cauza ritmului anevoios. Peste povestea adultera a parintilor sai, privirea lui Franco