Companiile româneşti de stat şi private a căror activitate depinde de Grupul ArcelorMittal acuză concernul indian de „acţiuni anticoncurenţiale, anticomerciale şi de subminarea economiei româneşti”, după ce, acum două săptămâni, a decis să suspende importul de materii prime prin portul Constanţa şi Canalul Dunăre Marea Neagră spre Galaţi.
Această hotărâre „fără nici bază economică, împotriva legilor concurenţei şi a intereselor unor agenţi economici dependenţi de el” face ca activitatea în porturile maritime şi fluviale din România a fost redusă, în această perioadă de criză, cu 58%. În plus, din această cauză, traficul de minereu prin Portul Constanţa s-a redus cu 71,9%.
„Ne costă pe toţi”
„Grupul indian îşi descarcă minereul la Burgas în Bulgaria, îl transportă pe mare cu nave mici, turceşti şi, în semn de prietenie faţă de România, foloseşte fără probleme Canalul Bîstroe pentru a ajunge cu marfa la Galaţi”, declară Viorel Panait, directorul general al SC Comvex SA, cel mai mare terminal de minereuri din bazinul Mării Negre.
Surse portuare spun că grupul indian doreşte să pună mâna pe toate companiile româneşti de pe traseul transportului de minereuri, forţând în acest fel mâna statului român. „Ne costă pe toţi, prin reducerea activităţii porturilor, a activităţii terminalelor, a traficului pe Canalul Dunăre Marea Neagră”, precizează Panait. Sute de salariaţi au fost deja trimişi în şomaj, iar celor rămaşi li s-au redus salariile cu 20%”, spune şi directorul Administraţia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu.
„Dacă îşi permite să plătească mai mult, nu mai are nevoie de ajutorul de stat”
Mai mult, liderul Blocului Naţional Sindical, Dumitru Costin, aduce în discuţie ajutoarele de peste un miliard de dolari oferite de stat grupului ArcelorMittal, dar şi de „facilităţile dăruite cu largă inimă