Am fost surprins când un cunoscut m-a anunţat că îşi va redeschide magazinul pe care îl închisese în urmă cu un an. “Acum, pe criza asta?”, l-am întrebat, ştiind că soţia lui rămăsese fără serviciu. “N-am încotro. Şi, oricum, oamenii trebuie să cumpere cât de puţin, doar nu vor sta încuiaţi în case”, a spus el.
A avut dreptate. Mica afacere nu merge extraordinar, dar le asigură un rost şi o sursă de venit decentă. E de apreciat că în loc să aştepte resemnaţi ajutorul de şomaj, ei au preferat să rişte. Au împrumutat bani şi au luat-o de la capăt.
Atitudinea cu care înfrunţi impasul îţi poate schimba destinul şi te poate trimite în tabăra supravieţuitorilor sau în cea a învinşilor. Când totul e OK, oamenii privesc înainte cu încredere, iar ideile lor prind mai uşor rădăcini.
Dar într-o perioadă tulbure diferenţa o face atitudinea în faţa panicii. Oamenii reacţionează diferit în condiţii de stres maxim, iar acţiunile lor într-un context dificil sunt influenţate de modul în care ei evaluează situaţia. În momentele critice, viziunea face diferenţa între învingători şi învinşi.
Nu vedeţi că mulţi trag acum ponoasele dezvoltării nerealiste şi încearcă să se salveze limitând cheltuielile, până când nu mai au ce tăia? Dar nu poţi să te retragi la nesfârşit, fugind de umbra crizei; dincolo de punctul critic al picajului, prăbuşirea e inevitabilă. Cei care întrevăd soluţiile şi îndrăznesc să parieze pe ele au toate şansele să supravieţuiască.
Ei îşi îmbunătăţesc serviciile şi produsele, îşi redefinesc poziţia pe piaţă şi nu încetează să gândească constructiv. Fiţi siguri că aceşti oameni nu vor pierde jocul. Pur şi simplu îl vor reinventa.