În urma deciziei conducerii combinatului ArcelorMittal de a transporta minereul prin portul bulgar Burgas şi apoi pe Canalul Bîstroe, a dispărut aproape 70% din traficul pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, 30% din cel al Portului Constanţa, iar veniturile operatorului portuar Comvex au scăzut cu 65%.
“Această scădere înseamnă o pierdere de 15 până la 20 milioane de euro pe an”, a declarat pentru Gândul directorul general al Comvex, Viorel Panait. El a explicat că, momentan, ArcelorMittal suportă costuri suplimentare pentru a transporta mărfuri pe relaţia Burgas, pentru a pune în dificultate autorităţile române şi firmele autohtone. “În portul Burgas nu pot fi operate decât vapoare de dimensiuni foarte mici, ceea ce induce un cost suplimentar, la un transport transoceanic, de 6-9 euro pe tonă. Apoi, viteza de lucru în port este mai mică decât la Constanţa, mai exact la jumătate, ceea ce induce alte costuri, legate de staţionarea prelungită. În continuare, pe relaţia Burgas – Galaţi nu pot circula decât bărcuţe de maximum 5.000 de tone, rezultând un alt cost suplimentar, de 8 euro/tonă”, a mai spus Panait. Spre comparaţie, transportul unei tone de minereu pe traseul Constanţa – Galaţi, trecând prin Canalul Dunăre – Marea Neagră, costă 11 lei, deoarece un convoi de barje are frecvent 18.000 de tone. Incluzând şi taxele portuare, costul total este de 5,77 euro/tonă. Atât Comvex, cât şi Portul Constanţa şi Administraţia Canalelor Navigabile au ieşit ieri la rampă, acuzând ArcelorMittal că dă “o lovitură clar incorectă” afacerilor româneşti. (A.B.)
În urma deciziei conducerii combinatului ArcelorMittal de a transporta minereul prin portul bulgar Burgas şi apoi pe Canalul Bîstroe, a dispărut aproape 70% din traficul pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, 30% din cel al Portului Constanţa, iar veniturile operatorului portuar Comvex au scăzut cu 65%.
“Această scă