Piata tigaretelor din Romania s-a ridicat in primele sase luni la 15 miliarde de tigarete, in valoare de peste 4,8 miliarde lei (1,12 mld. euro), potrivit datelor AC Nielsen, citate de surse din piata.
Potrivit aceleiasi surse, comparativ cu primele sase luni din 2008, avansul din punct de vedere al volumului de tigarete este de peste 10%, iar din punct de vedere valoric de mai mult de 37%.
In ceea ce priveste evolutia cotelor de piata pe categorii in primele sase luni ale anului fata de perioada similara din 2008, segmentele prestige si premium au inregistrat cresteri, iar Value si Base au raportat scaderi.
Astfel, daca in prima jumatate a anului trecut segmentul premium reprezenta 35,4 % din piata tigaretelor, la finele lunii iunii din 2009 ponderea avansase la 38,1%.
“Dupa cum se vede, piata tigaretelor este atipica, mai ales in aceasta perioada de criza. Cresc vanzarile pe segmentele scumpe, Premium si Prestige, si scad in categoria produselor ale caror preturi ar trebui sa fie (dar nu mai sunt) accesibile, Value si Base. Compresia pietei s-a accentuat, iar preturile din segmentele inferioare s-au apropiat si mai mult de preturile din segmentele superioare, din cauza structurii accizei totale si a accizei minime. Cu alte cuvinte, cine are bani fumeaza tigarete premium, cine nu, fumeaza contrabanda”, a declarat, pentru Wall-Street, Gilda Lazar, director Corporate Affairs, JTI Romania.
In prezent, acciza minima este de 91% din totalul accizei platite pentru cea mai vanduta categorie, Premium, fata de 67% in 2005.
In schimb, sectoarele inferioare ale pietei au raportat un declin sever in primele sase luni ale anului 2009, comparativ cu perioada similara din 2008: segmentul value de la 11.8, la 10.5%, iar sectorul base un declin de la 11.5%, la o cota de piata de 8.5%.
Marirea accizei totale prevazuta pentru 1 iulie 2009 (57