Căruţele - pericol public
În orice altă ţară europeană apar doar în muzee, ca exponate de Ev Mediu. La noi însă, le întâlneşti la orice pas. Fac parte din peisaj, pentru că poliţia şi administraţia nu sunt în stare să impună legea prin care sunt interzise de mai bine de un deceniu în municipii şi pe drumurile naţionale. Acestea sunt căruţele, un adevărat pericol pe şoselele din România.
Conform legii, în Dolj, căruţele n-ar avea ce să caute în municipiile Craiova, Băileşti şi Calafat ori pe drumurile naţionale şi europene. O asemenea reglementare există, de altfel, dinainte de anul 2000, însă nu se respectă. Zeci de căruţe pot fi văzute zilnic prin Craiova, iar în aşa-zisele municipii Calafat şi Băileşti sunt parcă mai multe pe străzi decât maşinile.
Conform art. 71, alin. 1 din Codul Rutier, „sunt interzise accesul şi deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor de povară, de tracţiune sau de călărie, precum şi a animalelor izolate sau în turmă pe drumurile naţionale, în municipii şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului“. Codul prevede sancţiuni între 9-20 de puncte-amendă, adică amenzi între 540 şi 1.200 de lei, pentru căruţaşii care circulă pe drumurile naţionale şi europene sau în municipii. În plus, legea prevede că, odată cu amenda, trebuie confiscată şi căruţa. Din nefericire, legislaţia este departe de a fi aplicată în Craiova, Calafat şi Băileşti, cele trei municipii ale Doljului.
La alţii se poate
În Cluj-Napoca, spre exemplu, sunt atât de puţine cazuri în care să fie depistate căruţe pe străzile municipiului, încât poliţia nici măcar nu mai are statistici în această privinţă. Acolo există o rută ocolitoare a oraşului pentru vehiculele cu tracţiune animală, iar municipalitatea a dispus, prin hotărâre de consiliu adoptată chiar în acest an, sechestra