„Atenţie, la ora 15.59 de la linia x, 21 de camioane vor pleca spre Arad, via Craiova”, aşa ar putea suna astăzi un anunţ, la Gara Progresu din Capitală, pentru un tren de marfă. Sursa: Vlad Stănescu
CFR Marfă va efectua astăzi primul test privind transportul Ro-La, adică TIR-urile să fie transportate pe calea ferată, ne-a declarat directorul companiei, Graţian Călin. „CFR Marfă are în dotare 160 de vagoane rolă, de transport de mare tonaj. Sunt printre cele mai tehnice vagoane din Europa, şi doar câteva ţări mai au aşa ceva, de exemplu Elveţia, Austria şi Ungaria. Se pot face trei curse pe zi”, a precizat Călin.
Potrivit acestuia, compania a efectuat sâmbătă primul test, dar fără încărcătură, iar timpul de parcurs a fost puţin mai scurt decât cel pe rutier. „21 de camioane vor fi transportate astăzi. Timpul de mers este de 17 ore, cu opriri tehnice, adică vom staţiona circa trei ore în Craiova”, ne-a spus oficialul companiei.
În căutare de subvenţii
În situaţia în care totul va decurge bine, oficialii companiei spun că în maximum două luni vor înainta guvernului un proiect în acest sens. „Deocamdată e prea devreme să vorbim de costuri. Ele vor fi mai mari decât pe şosele pentru transportatori, dar vrem să obţinem o sub venţionare de la stat, aşa cum se practică şi în alte state membre”, a spus directorul CFR Marfă.
El ne-a precizat că, din informaţiile primite de la transportatori, costurile pe rutier între Arad şi Bucureşti sunt de circa 300 de euro/ camion. El susţine că în cazul în care nu va găsi sprijin la Ministerul Mediului, pentru subvenţionare, proiectul nu moare. „De la începutul acestui an purtăm discuţii cu oficialii Comisiei Europene pentru finanţarea acestui proiect, prin programul Marco Polo 2. Pe acest program am putea obţine fonduri, dar negocierile ar putea dura o perioadă mai mare”,