Unul dintre ultimii rotari din Hunedoara susţine că a confecţionat peste 1.200 de roţi de căruţă. Profil
Născut - 22.03.1940
Experienţă - Tâmplar şi lăcătuş minier
Familie - Căsătorit, doi copii
Totul a început acum 45 de ani când Ioan Nistor şi-a achiziţionat din târg un cal şi o căruţă care avea nevoie de reparaţii. Pentru că roţile erau principala problemă, omul a apelat la un meseriaş care, în timp ce îi repara căruţa, l-a învăţat toate secretele construirii unei roţi de car. De atunci, Ioan Nistor a devenit cu adevărat priceput în a-şi repara singur roţile carului ajutându-şi şi vecinii atunci când aceştia aveau aceleaşi probleme.
A învăţat uşor
„Nu a fost greu să învăţ meşteşugul ăsta pentru că am avut un meseriaş mai în vârstă care m-a instruit ca la şcoală. Îmi spunea ce trebuie să fac şi mă lăsa apoi să lucrez de unul singur. Când terminam, venea să vadă cum m-am descurcat şi îmi explica acolo unde am greşit. Am prins imediat meşteşugul”, spune Ioan Nistor, care susţine că roţile de car i-au adus mai multă satisfacţie decât câştiguri materiale.
„Nu prea am câştigat eu de pe urma meseriei mele. Adică, nu am lucrat ca să ies în pierdere, dar nici mulţi bani nu am făcut. Am mai reparat pe la oamenii din sat câte o roată, dar nu am făcut eu avere după asta. Acum, o roată costă cam 100 de lei. Chiar dacă roata din spatele carului ar trebui să coste mai mult fiindcă e mai mare şi intră mai mult material în ea, eu nu ţin cont de asta şi le fac la acelaşi preţ”.
Multă migală şi pricepere
Construirea unei roţi de car nu e deloc o joacă de copil, iar pe lângă migală, unelte adecvate, răbdare şi material, trebuie să ai şi mult talent.
„Prima dată trebuie să vezi care e diamentrul roţii, cât de mare trebuie s-o faci. Apoi se alege materialul necesa