Ministerul Transporturilor relanseaza prin intermediul CFR Marfa garniturile de tren RO-LA care vor putea transporta pana la 21 de camioane de 40 de tone de la Bucuresti la Arad, reducand cu pana la 21 de tone emisiile de dioxid de carbon, in conditiile in care trenurile sunt electrice. Prima cursa de acest tip va avea loc maine. Ideea transportului feroviar al camioanelor a fost lansata in trecut de Ungaria, care nu permitea tranzitarea camioanelor decat cu trenul.
"Transportul camioanelor cu trenul de la Bucuresti la Arad va dura aproximativ 10-12 ore. Posibil mai mult de 12 ore in conditii de vara, cand se dilata sinele", a spus Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).
In ceea ce priveste costurile de transport, acestea nu pot fi estimate, potrivit oficialilor FORT, dar conform unor surse din piata sunt de aproximativ 420 de euro pentru fiecare camion transportat si urmeaza sa scada sub 300 de euro daca programul va avea succes. Saptamanal vor fi programate doua trenuri, cu 40 de vagoane fiecare.
"Spre deosebire de transportul rutier, in cazul trenului se poate reduce mult mai bine durata transportului. In plus, costurile sunt mai mici", a subliniat Hagiu.
Potrivit oficialului FORT se doreste extinderea liniei de transport, de la Bucuresti-Arad in prima faza, la Constanta-Bucuresti Arad si in viitor se ia in calcul ruta Constanta-Austria.
"In cazul in care s-ar introduce platforme, transportul cu trenul pana la granita ar deveni rentabil inclusiv pentru autoturisme, eliminandu-se aproape integral riscul unui accident rutier pe acest traseu", a spus Augustin Hagiu.
Un camion de 40 de tone, incarcat, are un consum de aproximativ 40 de litri/100 km, iar distanta de 555 km de la Bucuresti la Arad presupune un cost total de peste 800 de lei, la care se adauga uzura camionului, taxa de drum plus