Dupa ce au fost anuntate scaderi ale vanzarilor de carburanti chiar si de 20% in primele luni ale anului, cele mai importante sase companii din piata spun la unison ca de fapt in primele sase luni din 2009 vanzarile pe segmentul de retail sunt aceleasi ca anul trecut, doar clientii corporate consumand cu 10-20% mai putin in aceasta perioada. Astfel, piata nu a scazut decat cu 3% fata de primele sase luni din 2008, iar estimarile pentru tot anul sunt mult mai optimiste fata de inceputul lui 2009. Care este explicatia?
Raspunsurile marilor jucatori constituie o surpriza tinand cont de faptul ca din ianuarie si pana in aprilie-mai toate au declarat scaderi chiar si de doua cifre ale vanzarilor de carburanti, revenirea venind pe ultima suta de metri din primul semestru din 2009.
Doi factori au sustinut o piata de miliarde
"La nivelul celor sase companii din cadrul Asociatiei Romane a Petrolului (ARP), in primele sase luni ale lui 2009 vanzarile de retail de carburanti, benzina si motorina, sunt comparabile cu cele inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. In 2009, reteaua celor sase companii din cadrul ARP a crescut cu 7%", spun reprezentantii ARP din care fac parte Petrom, Rompetrol Downstream, Lukoil Romania, MOL Romania, OMV Romania si Agip Romania. Astfel, unul dintre factorii care au sustinut oarecum scaderea vanzarilor de carburanti pe segmentul de retail a fost extinderea lanturilor de benzinarii detinute de marii jucatori de piata.
In afara de acest lucru, a mai fost un factor care s-a dovedit favorabil vanzarilor de carburanti pe partea de retail, segment de vanzari reprezentat preponderent de persoanele fizice care nu sunt posesoare de carduri emise de companiile petroliere si fac plata cash.
"Componenta pietei se schimba drastic. Multe companii mici s-au confruntat cu blocarea conturilor, nemaifiind astfel capabile s