Preţul transportului unui camion pe calea ferată pe ruta Bucureşti-Arad este mai redus decât costul deplasării acestuia pe şosea, respectiv 250 de euro, faţă de 320 de euro, a declarat ieri subsecretarul de stat în ministerul de resort Constantin Axinia, la lansarea unui transport experimental pe ruta respectivă. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Afirmaţia lui este însă „demontată” de transportatori, care susţin că doar în situaţia în care statul va subvenţiona noul tip de transport, aşa cum se întâmplă şi în alte ţări din Uniunea Europeană, se poate vorbi de costuri mai reduse. Mai mult, EVZ a arătat în ediţia de ieri că proiectul nu poate fi implementat fără susţinere financiară din partea statului, conform spuselor directorului general al CFR Marfă, Graţian Călin.
Oficialul Ministerului Transporturilor a menţionat, totuşi, că există discuţii cu Ministerul Mediului, care ar putea aloca bani pentru a subvenţiona acest tip de transport, denumit Ro-La (Rollenden - Landstrassen - „şosea rulantă”).
La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Eusebiu Pistru, prezent la lansarea cursei experimentale, a spus că în septembrie pot începe transporturi Ro-La regulate. Transportul de autotrenuri este aplicat prin politica de stat cu scopul protejării infrastructurii rutiere şi a protecţiei mediului înconjurător. Urmare acestei politici, transportul Ro-La cunoaşte o dezvoltare deosebită în Austria, Ungaria, Elveţia şi Slovenia, state care au introdus o politică restrictivă în ceea ce priveşte circulaţia autovehiculelor grele pe drumurile publice.