Priorităţi de pagina a doua
Temele abordate şi consumate prioritar în media arată adecvarea sau neadecvarea unei societăţi la realitate. Inclusiv capacitatea sau incapacitatea ei de a rezolva probleme şi de a face paşi înainte. Există totuşi voci realiste care atrag atenţia în mass-media în legătură cu lipsa de substanţă a calendarului politic curent. Dar imediat, un potenţat sau altul propune o altă temă rizibilă şi se trece automat la comentarea ei. Prin natura lucrurilor, apreciem agenda formală a societăţii după mass-media. Dar agenda reală a cetăţeanului sau a comunităţilor poate fi total diferită.
Din când în când trebuie să facem şi exerciţiul acesta: să comparăm ce se dezbate, cu prioritate, în mass-media europeană şi ce dezbatem noi? Sigur, nu suntem englezi, nu suntem italieni, nu suntem nemţi. Dar avem acum multe probleme în comun. Şi pot exista multe soluţii în comun. Şi, mai ales, trebuie să începem să avem abordări comparabile.
Tema europeană e criza economică. Subiectele europene sunt de felul următor: ce măsuri adoptă statele în lupta cu criza? Sunt utile sau nu? Ce măsuri adoptă întreprinderile în situaţia actuală? Cum este afectat consumul? Dar piaţa muncii sau veniturile la buget? Această problematică există şi în România, dar ea e de pagina a doua. Ce ţine prima pagina la sfârşitul lui iulie?
EBa, subiect al unui e-mail injurios, care circulă prin Parlamentul European. A comandat ministrul Turismului perdele prea scumpe? Sau mochetă prea multă? I-a insultat sau nu preşedintele pe pepenarii de la Dăbuleni? De ce dă cu coasa Emil Boc? De ce e prezent Traian Băsescu la toate hramurile şi la toate târgurile? De ce a vrut doamna Plăcintă să-i îmbrace pe toţi parlamentarii?
M-am referit aici numai la temele care sunt legate de persoane publice din zona politică sau administrativă. Şi care sunt dez