O intreaga dezbatere nationala se poarta acum pe marginea legilor educatiei si a modului de adoptare: prin asumarea raspunderii Guvernului sau prin dezbatere parlamentara.
Sa privim in trecut.
Legea invatamantului, Statutul Cadrelor Didactice, precum si multele modificari pe care le-au suferit au fost trecute prin comisiile parlamentare, precum si prin votul Parlamentului. Consecinta: suntem pe ultimele locuri din lume la eficienta educatiei si nicio universitate romaneasca nu reuseste sa se claseze in primele 500 de universitati din topul Shanghai.
Piata muncii interne si mediul de afaceri sufera din lipsa fortei de munca calificate, somajul creste, romanii plecati la munca in strainatate presteaza, preponderent, munci agricole si casnice, ca urmare a unei calificari precare.
S-a intamplat asa pentru ca legile educatiei au fost elaborate pentru a satisface, cu prioritate, interesele parlamentarilor-rectorilor-profesorilor-ministerului, in complicitate cu sindicatele.
S-a ajuns la transformarea in fabrici de diplome si de bani a universitatilor private si, partial, de stat, iar invatamantul preuniversitar a devenit zona satisfacerii intereselor clientelelor de partid si praduirii bugetelor alocate educatiei.
Relevant este faptul ca si in prezent doamna Andronescu "negociaza" legile educatiei doar cu sindicatele, respingand reprezentantii societatii civile si ai comisiei Miclea. Motivul e clar: sindicatele se preteaza la "trocul" in favoarea profesorilor, deci a lor. De aparat interesele elevilor, parintilor, studentilor nici nu poate fi vorba, desi tocmai parintii platesc, prin taxe si impozite, serviciile educationale.
Scandalul s-a amplificat pana la ruperea Coalitiei, de cand domnul prim ministru Emil Boc a somat-o pe doamna Andronescu sa elaboreze, pana pe 14 august, un pachet de