Amenajarea unei gradini, afacere ce poate ajunge la zeci de mii de euro per proiect, compenseaza pierderile de vanzari inregistrate de producatori si retaileri pe celelalte segmente de business. In conditiile in care piata de mobilier se prabuseste de la luna la luna, vanzarile de produse pentru gradina in plin sezon estival reprezinta o gura de oxigen pe care comerciantii o primesc.
Rezultatele sunt bune in special pentru firmele de lux, vanzarile acestora fiind afectate de criza abia in ultimele luni. Industria luxului resimte de altfel mult mai putin scaderea consumului, veniturile mari fiind mai putin predispuse la fluctuatii. In primavara, clientii cu venituri mari speculative pe bursa sau pe piata de capital au disparut de pe piata de mobila, astfel ca firmele de lux abia atunci au inceput sa contabilizeze primele scaderi.
Mult mai laborioasa decat amenajarea unei camere dintr-o locuinta, si in unele cazuri mult mai scumpa, decorarea gradinilor inca mai aduce in aceasta perioada bani in conturile arhitectilor.
„Ultimul proiect la care am lucrat a inclus fantani arteziene, plante ornamentale si finisaje care au facut amenajarea laborioasa", a spus Alina Radu, care detine impreuna cu Horatiu Radu compania de arhitectura Ram Art Construct.
Mobilarea si decorarea unei gradini se poate intinde pe parcursul unui sezon, iar costurile totale se duc la zeci de mii de euro in cazul mobilierului de lux. Desi proiectele nu mai sunt la nivelul anilor trecuti, arhitectii nu se plang.
„Nu am mai decorat gradini in ultima perioada, dar acest lucru s-a intamplat pentru ca am avut alte proiecte", a spus Alina Radu. Cu toate acestea, proiectele comerciale au inceput sa scada in atractivitate pentru arhitecti, care se indreapta catre cladiri de infrastructura sociala.
Luxul ridica vanzarile. „Neasteptat, observam o crestere a cifrei