Calea ferata traverseaza un declin continuu in ultimii 20 de ani, in lipsa unor investitii sustinute in infrastructura, desi se afla pe primele sapte locuri in Europa ca lungime. Investitiile pentru dezvoltarea sectorului feroviar reprezinta doar un sfert din cele pentru sectorul rutier si asociatiile feroviare se plang ca in acest ritm tot mai multe companii de profil vor da faliment.
Bugetul pentru infrastructura de cale ferata se ridica anul acesta la doar 1,24 miliarde de lei (295 de milioane de euro), dintre care 603 milioane de lei (circa 145 mil. euro) provin din fonduri nerambursabile ISPA si vor fi utilizati in principal pentru reabilitarea sectiunilor Baneasa-Fetesti si Campina-Predeal. Spre comparatie, bugetul pentru lucrarile de infrastructura rutiera se ridica in anul acesta la 1,2 miliarde de euro.
Potrivit unor estimari ale Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), CFR SA ar trebui sa investeasca pana in 2011 in infrastructura feroviara 3,93 mld. lei (circa 1 mld. euro), pentru eliminarea restrictiilor de viteza si a punctelor periculoase pentru a asigura viteza standard europeana de 160 km/ora.
Aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarul total de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fi trebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii de accidente, potrivit datelor CFR SA.
„Trebuie stabilita o viziune reala pentru realizarea mentenantei si a reparatiilor, pentru ca in prezent toate lucrarile se fac haotic. In ultimii ani au aparut tot mai multe puncte periculoase in linia de cale ferata, care conduc la scaderea productivitatii. In Marea Britanie, guvernul a cerut un studiu pentru a vedea care sunt costurile reale pentru mentenanta retelei si a impartit costurile la numarul de operatori si la fel se intampla si in Germania, Italia sau Franta", spune Stefan Rosean