Dupa ce vanzarile de automobile noi s-au redus cu 50%, cel mai rapid ritm din ultimii 10 ani, nici vanzarile de automobile second-hand recuperate de la clientii insolvabili nu mai functioneaza. La nivel national s-a strans un stoc de 10.000 de masini pe care companiile de leasing le-au recuperat in acest an.
Revanzarea automobilelor care se intorc la finantator, prin departamentele de remarketing, depinde de pret si de diferentele dintre acesta si ofertele pentru automobilele noi.
"Totul depinde de pret, iar daca tii la marja si la pret, vinzi mai putine. Daca recuperam multe automobile, le vindem in flota, de obicei cu o reducere medie de 45-50% fata de automobilele noi", spune Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, compania cu un stoc lunar de circa 500 de automobile recuperate si prezentate spre revanzare in parcurile auto.
Impuls a inceput recuperarile in luna decembrie a anului trecut, recuperand 800 de masini, din care au fost comercializate treptat 300 de unitati.
"Cand recuperam un stoc, mai multe unitati, le vindem la pachet. Avem insa o rata mica de recuperare, de 2,5 - 3%, daca ne gandim ca avem 29.000 de clienti activi (contracte in derulare - n.r)", explica Diaconescu.
Cum arata clientul insolvabil
Profilul clientilor insolvabili include de obicei firmele mici care nu pot sa mai reziste in conditiile actuale de piata si persoane fizice care nu aveau un job cu un venit corelat la valoarea si ratele masinii.
Aceste automobile, folosite intre 10.000 si 60.000 de kilometri in medie, concureaza in primul rand cu automobilele second-hand comercializate de persoanele fizice, dar si cu preturile si promotiile puse in vitrina de dealerii de automobile noi.
Din cauza unei piete a ofertei destul de mare si a concurentei de pret, exista companii de leasing care stau de mai bine de cinci luni