„Moda nu e rupta de realitate. In fiecare dimineata citesc ziarele, ascult stirile despre Iran inainte sa ma apuc sa desenez. Totul ma influenteaza", marturisea Christian Lacroix. Ba chiar influenta e mai mare decat ne-am dori: criza a atins si moda haute couture, oricat de „haute" ar fi ea.
Pentru toamna Christian Lacroix propunea haine stramte, cu detalii-surpriza la spate, broderii ton pe ton, umeri goi si esarfe. Nu tocmai un peisaj de criza, dar culisele arata altfel. Designerul, care a devenit celebru creand rochii cu crinolina si corset in anii ‘80, nu a mai fost platit de mai mult de un an (asteapta 1.200.000 de euro), iar brandul era in pragul incetarii de plati din mai. La o cifra de afaceri de 30 milioane de euro, Le Figaro scria despre celebra casa de moda ca a avut in 2008 o pierdere de 10 milioane de euro. Vanzarile de prêt-à-porter din colectia de vara, care sustineau de regula afacerea, au scazut cu 35%. Partea de haute couture sufera din pricina crizei, mai ales ca firma se baza pe piata americana, pe Japonia si Orientul Mijlociu.
De altfel, brandul nu a avut profit in 32 de ani, de la crearea sa, si a avut ghinion si la CEO: s-au perindat o duzina pana in 2005, cand a fost cumparata de americanii de la grupul Falic, care detin un lant de duty-free. Planul de supravietuire ar putea include disponibilizarea a 112 oameni, in conditiile in care ultimul magazin inaugurat a fost cel de-al doilea din SUA, cel de la New York, in decembrie 2007.
La inchiderea editiei inca se cauta un investitor, dar Lacroix, orgolios, refuzase deja oferta unei cliente de a salva brandul: „Prefer sa imi ramana clienta, nu sefa".
Creatorul isi recunoaste „greselile" cu amaraciune: nu a facut compromisuri creand genti care sa devina hituri, ca alte branduri, a inotat mereu impotriva curentului, aflandu-se insa de multe ori „langa persoane care vo