Doua retele locale de retail, una alimentara si alta de fashion, au anuntat in aceeasi zi ca renunta la 1.700 de angajati. Analistii si consultantii sunt de parere ca in curand vom vedea si strainii apeland la restructurari.
Pana In prezent, singurii care au luat masuri mai dure, precum restrangerea suprafetelor de vanzare sau disponibilizarea angajatilor, au fost retelele locale sau cele operate de companii romanesti. De exemplu, PIC, cel mai mare retailer alimentar romanesc si singura retea locala de hipermarketuri de pe piata, a anuntat in urma cu doua zile ca se restructureaza si ca a renuntat deja la 1.200 de angajati. La randul sau, Leonardo, cea mai mare retea de incaltaminte si marochinarie din Romania, a inchis 30 de magazine si are cu 500 de oameni mai putin.
Decizia luata de PIC este cea mai mare restructurare anuntata pana acum de un retailer alimentar, in conditiile in care majoritatea operatorilor romani de profil raporteaza scaderi ale afacerilor intre 15-20% pentru primul semestru din an fata de aceeasi perioada din 2008. "Acesta este doar varful icebergului. Sunt mai multe companii din retailul alimentar modern in plin proces de restructurare, inclusiv cele detinute de investitori straini care au astfel de programe desfasurate la nivel international", afirma Ionut Pascu, project manager in cadrul companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants. El precizeaza ca restructurarile din comert sunt un raspuns firesc la situatia actuala de pe piata, cu scaderi in consum.
Reprezentantii PIC au afirmat ca impactul crizei se resimte mai puternic in afacerile retailerilor locali, pentru ca acestia nu au sustinerea unui grup international. Dragos Stancu, mangerul general al retelei PIC, a declarat ca vede necesara implicarea statului in sprijinirea afacerilor locale.
"Sunt cel putin doua lucruri pe care statul le poate