Taxa pentru utilizarea infrastructurii feroviare pe care o plătesc operatorii de profil către CFR va fi diferenţiată în funcţie de greutate, distanţa parcursă, tipul liniei de circulaţie şi al traficului de călători sau de marfă.
În prezent, este practicată o taxă unică de 9 lei pe kilometru pentru trenurile de călători şi de 14 lei pe kilometru la transportul de marfă.
Noua metodă de calcul a fost propusă de Ministerul Transporturilor într-un proiect de hotărâre de guvern pentru aprobarea actului adiţional pe 2009 la contractul de activitate a CFR în perioada 2008-2011. Proiectul a fost aprobat de executiv.
În funcţie de viteza de circulaţie, liniile au fost împărţite în şapte tipuri. Este vorba despre linii cu ecartament îngust, linii cu trafic mai mic de cinci trenuri pe zi, linii cu trafic exclusiv de marfă (cu o viteză de până la 60 km/oră) şi linii comune cu traficul de călători. Acestea sunt împărţite, la rândul lor, în patru tipuri: de până la 60 km/oră, între 61-100 km/ oră, 101-120 km/oră şi 121-200 km/oră.
Asociaţiile feroviare au protestat faţă de aceste modificări, susţinând că vor aduce o majorare a tarifelor. „Prin noua formulă de calcul au fost măriţi unii coeficienţi, care au dus costul mediu la 15,5 lei per tren kilometru”, pentru transportul de marfă, declara, acum două săptămâni, Constantin Pestrea, șeful Asociaţiei Transportatorilor Feroviari.