Editurile estimează că vânzările le vor scădea anul acesta cu 40%, pe o piaţă în care, potrivit zvonurilor, unii din cei mai mari jucători se confruntă deja cu falimentul. De vină pentru actuala prăbuşire a afacerilor, susţin editorii, este scăderea puterii de cumpărare a clienţilor, oricum puţin la număr, şi amploarea luată de vânzarea de carte la pachet cu ziarele, care, prin politica de dumping practicată constant, ani de zile, şi-ar
Editurile estimează că vânzările le vor scădea anul acesta cu 40%, pe o piaţă în care, potrivit zvonurilor, unii din cei mai mari jucători se confruntă deja cu falimentul.
De vină pentru actuala prăbuşire a afacerilor, susţin editorii, este scăderea puterii de cumpărare a clienţilor, oricum puţin la număr, şi amploarea luată de vânzarea de carte la pachet cu ziarele, care, prin politica de dumping practicată constant, ani de zile, şi-ar fi adjudecat deja circa 15% din piaţa de carte.
O mare problemă o reprezintă, apoi, datoriile substanţiale pe care editurile le au de recuperat de la distribuitori. „În acest moment, restanţele sunt echivalente cu valoarea facturilor pe patru luni“, spune Gabriel Scânteia, directorul operaţional al unuia dintre cei mai mari jucători din piaţă, editura ALL. Dan Iacob, directorul editurii ART, confirmă gravitatea situaţiei: „Deşi nu cred că vom termina anul pe pierdere, cash-flow-ul rămâne dezastruos, iar creanţele neîncasate au devenit mai importante decât câştigurile fictive“.
O altă problemă este, potrivit lui Grigore Arsene, preşedintele Asociaţiei Editorilor din România, faptul că, în timp ce reprezentanţii tipografiilor au înţeles că trebuie să-şi ajusteze preţurile la scăderea pieţei, librăriile au făcut exact opusul. Arătată cu degetul este, în primul rând, reţeaua Diverta, ale cărei adaosuri, de 10%-20%, aşa cum se plâng reprezentanţii editurilor, des