Strategia de constructie de autostrazi pe termen lung a Guvernului, intinsa pana in 2035, nu are aplicabilitate practica, avand in vedere ca nu exista fondurile necesare pentru investitii. Constructorii propun variante mai accesibile, cu de trei ori mai putini bani.
La un program de dezvoltare de 3.144 km de autostrada cu costuri de circa 31,44 miliarde euro in 25 de ani se vor adauga valori importante din dobanzi si este posibil, ca din cauza pretului ridicat al kilometrului de autostrada si a zonelor unde nu exista trafic suficient, sa ajungem in situatia neacoperirii costurilor de productie, afirma reprezentantii Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), care reprezinta interesele a 1.300 de companii de constructii cu afaceri de peste 1,5 mld. euro. Romania are in prezent doar 280 km de autostrada, construiti in peste 20 de ani, fiind pe ultimul loc in Uniunea Europeana la acest capitol.
"Daca tot nu sunt bani pentru a construi autostrazi, Guvernul ar trebui sa ajunga la concluzia noastra si sa construim proiecte mai ieftine si mai rapide. Propunerile megalomanice pentru autostrazi nu pot fi realizate in actualele conditii economice", spune Alexandru Dobre, expert in infrastructura in cadrul ARACO.
Constructorii afirma ca programul de autostrazi nu mai este actualizat la conditiile actuale economice si ar trebui construite autostrazi cu o singura cale - autostrada fara portiunea despartitoare dintre sensurile de mers si fara banda de urgenta- si drumuri expres acolo unde traficul nu este foarte intens. Pentru o autostrada cu o singura cale investitia se ridica la 6 mil. euro/km, iar pentru un drum expres cu trei benzi constructia implica fonduri de 2 mil. euro/km, dupa modelul suedez, cu parapet de departajare intre benzi.
Expertii ARACO considera ca investitia intr-o autostrada la profil complet (doua benzi plus