37% dintre români se gândesc la achiziţia unei locuinţe în 2009. Programul Prima Casă are un efect neaşteptat: teama ca preţurile să nu crească din nou îi scoate la înaintare pe cumpărătorii aflaţi până acum în expectativă. Telefoane care sună încontinuu, şiruri nesfârşite de întrebări venite din partea potenţialilor clienţi şi zeci de vizionări într-o zi. Acestea sunt doar câteva dintre „fenomenele“ raportate de către agenţii. Daniel Dobre, directorul de marketing al agenţiei Prezident Imobiliar, recunoaşte că impactul iniţiativei guvernamentale se resimte printr-o oarecare dezgheţare a pieţei.
Potrivit celei mai simple legi economice, atunci când cererea se află pe o curbă ascendentă, cresc şi preţurile. Teoria se verifică din plin pe piaţa autohtonă. În Capitală, cel puţin, apartamentele vechi cu două camere s-au scumpit cu până la 10.000 de euro în doar câteva săptămâni.
Goana după preţ
O tendinţă oarecum previzibilă. Nu acelaşi lucru se poate spune însă şi despre o alta: „Avem mai mulţi clienţi cu cash şi credite obişnuite, altele decât prin Prima Casă“, subliniază Dobre. Acesta precizează că majoritatea celor care ies „la cumpărături“ în această perioadă fac parte dintre aceia care stăteau până acum în expectativă, pentru a vedea cum mai evoluează piaţa. Unii aveau deja intenţia de a accesa un credit obişnuit, iar acum au căpătat „curajul“ de a trece la acţiune.
O altă categorie de clienţi sunt cei care dispun de o anumită sumă de bani cash, de obicei oameni care deţin anumite proprietăţi sau au afaceri. Aceştia se grăbesc să încheie contracte cu dezvoltatorii, negociind plata unui avans cash şi apoi achitarea în rate a apartamentului.
„De când a apărut Prima Casă, am avut mai multe solicitări, însă nu doar din partea familiilor tinere care vroiau să acceseze un astfel de credit. Au apărut