Un document al companiei americane, intrat în posesia EVZ, arată că statul român decontează materiale de construcţii la preţuri mult mai mari decât cele de pe piaţă.
Statul român prin Compania Naţională de Autostră zi şi Drumuri Naţionale (CNADN) decon tează materialele de construcţii folosite de compania americană Bechtel, pentru construcţia Autostrăzii Transilvania, la preţuri mai mari decât cele de pe piaţă.
Este una dintre cauzele pentru care autostrada a ajuns să coste 5,6 miliarde de euro, faţă de 2,4 miliarde de euro, cât era preconizat în anul 2004.
În anul 2005, după ce Alianţa D.A. a preluat puterea, contractul dintre statul român şi compania Bechtel a fost renegociat. La momentul respectiv, fostul ministru al transporturilor Gheorghe Dobre susţinea că, în urma renegocierii, s-au făcut economii de 126 de milioane de euro. Explicaţia lui Dobre: Bechtel nu mai urma să încaseze, la începutul fiecărui an, bani pentru anul în curs, ci doar 30 la sută din ei. Restul sumei urma să fie încasată în funcţie de lucrările executate.
Beton de două ori mai scump
Ceea ce nu s-a renegociat în anul 2005 au fost preţurile la materialele de construcţii pe care Bech tel le decontează lunar. EVZ a obţinut însă un certificat de plată al companiei Bechtel, semnat de directorul de proiect Michael Mix şi de directorul general Ozger Inal. Documentul relevă preţurile de contate pentru luna aprilie 2009. Aceste preţuri au fost negociate în anul 2004, iar de atunci nu au mai suferit modificări.
În document sunt trecute preţurile cu amănuntul pentru o serie întreagă de materiale de cons trucţii. De exemplu, pentru fiecare metru cub de “beton slab 15 N/ mm2”, Bechtel decontează 124,30 euro, în condiţiile în care preţul mediu de piaţă practicat de cei mai mari producători de beton din România, Lafarge şi Holcim,