Nominalizat de curând la Premiile Henkel pentru Artă, Michele Bressan este unul dintre cele mai active nume când vine vorba de fotografia practicată în România. Proaspăt întors de pe litoral, Bressan pregăteşte „Trip la două stele“, parte din proiectul RO Archive. În cele zece zile petrecute în hotelurile de două stele de la Marea Neagră, Michele Bressan a secţionat, prin fotografii, înregistrări video şi audio, o zonă foarte importantă a memoriei colective. Care este povestea proiectului „Trip la două stele”?
În primul rând, el face parte din proiectul-mamă RO Archive, gândit de Iosif Király şi Raluca Nestor. Iniţial, a fost o idee a mea, dar a devenit un proiect comun odată cu aportul lui Bogdan Gîrbovan, cu care colaborez adesea. Reuşim să lucrăm fără să ne „suprapunem” cadrele, rezultând un material care îţi permite să vezi totul la 360 de grade.
Acum o lună am plecat, timp de zece zile, pe litoralul românesc, în ideea de a documenta nu neapărat tranziţia de la ce a fost către ce este şi ce va fi, ci chiar stadiul în care se află astăzi aceste foste perle ale litoralului românesc. „Trip la două stele” se concretizează în jurul clişeelor fotografiilor de familie şi ale amintirilor de vacanţă. Mi-am construit proiectul pornind tocmai de la acele vremuri în care fotografia era folosită activ şi, până la urmă, este vorba de secţionarea unei zone de memorie colectivă.
Am folosit aparate de fotografiat de mii de euro, încărcate cu cele mai ieftine filme, din acelea care se cumpără doar ca să surprinzi momentul. La fel ca şi proiectul meu cu „Anii ‘80”, şi acesta creează un fel de arhivă personală pe un anumit sector, care ar putea fi foarte bine integrată într-un discurs mai larg despre arhivarea imaginii unei anumite ţări, într-o anumită perioadă ş.a.m.d.
Cum te-ai simţit în „Trip la două stele”? Ai avut sen