» Cardul de credit adoarme vigilenta consumatorului cu perioada de gratie; cardul de debit va directioneaza subtil banii spre banci.
» Cardul de fidelitate va momeste cu reduceri simbolice, pentru a trece pragul magazinelor cand, de fapt, nu aveti nevoie.
1. O invitatie cu gratie la cheltuieli exagerate
Perioada de gratie in cazul unui card de credit exista doar pentru a va adormi vigilenta si bunul-simt. Putini s-ar mai apuca de cheltuieli daca ar sti ca vor fi nevoiti sa returneze banii la dobanzile exorbitante practicate de banci la aceste instrumente (20-30% in prezent, in Romania). Multi vor avea insa tendinta sa uite acest amanunt la umbra celor 30-55 de zile pe care le au la dispozitie pentru a returna banii fara dobanda. Va imaginati ca bancile iau din resursele proprii pentru a genera limita de credit de pe card sau din depozitele la termen? Gresit! Este vorba, in majoritatea cazurilor, de emitere de moneda virtuala care (pentru banca) nu genereaza costuri, ci doar beneficii atunci cand clientul intra in perioada de aplicare a dobanzilor ori a penalitatilor de intarziere.
2. Un bir mascat pentru banci
Recent, Curtea Constitutionala a admis ca obligarea angajatilor de a primi banii de salariu pe card (bancile trebuie sa-i fie recunoscatoare Guvernului Tariceanu pentru asta) reprezinta o limitare a veniturilor (prin aplicarea unor comisioane de retragere care pot depasi 0,5%). Putine banci ofera dobanzi apropiate de depozite pe cardul de debit.
Printre cele mai opace la protejarea economiilor populatiei de inflatie sunt bancile care au beneficiat cel mai mult de contractele incheiate cu institutiile publice pentru virarea salariilor angajatilor (vezi BCR, BRD).
3. Fidelitate platita scump
Cardurile co-branded vor sa va castige drept clienti permanenti sub pretextul unor reduceri simbolice.