Cinematografia est-europeana, care nu provoaca decat un sentiment de indiferenta in mintea majoritatii celor care merg la cinema, declanseaza, de zece ani, sentimente puternice in criticii de film.
"Aproape peste noapte, Romania a produs o mana de capodopere, si Croatia, Serbia, Bosnia si Slovenia au avut si ele parte de filme interesante", scrie cu inflacarare The Guardian, semnaland ca, dupa invazia de filme bune est-europene din anii '70 si pauza de aproximativ trei decenii umpluta doar de thrillere politice hiper-realiste si povesti de razboi, cinematografia acestei regiuni a reinviat spectaculos.
Autorul articolului, proaspat revenit dintr-un turneu care l-a purtat prin trei festivaluri de film in Europa de Est, marturiseste ca oaspetii au fost "tratati regeste" si "serviti cu un banchet de filme grozave".
"La festivalul de film Transilvania din Cluj am vizionat sapte selectii excelente intr-o sectiune numita Zilele Romanesti", povesteste el, amintitind si de festivalul din Croatia si de cel din Cehia.
"Desi este cel mai bun, "Politist, adjectiv" nu face niciun comentariu deschis asupra societatii romanesti, asa cum a procedat regizorul Corneliu Porumboiu in geniala sa pelicula de inceput, "12:08 La est de Bucuresti", ci este o critica oblica cu privire la anumite aspecte ale societatii in general si impartaseste cu filmul de debut un simt al umorului absurd".
Criticul britanic nu se opreste la Porumboiu, ci il mentioneaza si pe Cristian Mungiu. "Povesti din epoca de aur, de Cristian Mungiu, regizorul peliculei "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", este in sase parti, filmate de regizori diferiti, fiecare segment amuzant recreand un mit urban care a inflorit in timpul regimului opresiv al dictatorului Nicolae Ceausescu, asa-zisa epoca de aur a istoriei romane".
Autorul conchide exprimandu-si sper