» Turismul medical, finantat de gigantii industriei farmaceutice si in Romania, este o tehnica agresiva de marketing care are drept scop convingerea medicilor sa prescrie anumite medicamente.
» Daca lumea medicala romaneasca accepta si chiar incurajeaza astfel de practici, asociatiile pacientilor sunt sceptice fata de perfectionarea profesionala a halatelor albe in excursiile sponsorizate.
Una dintre liniile de marketing ale companiilor farmaceutice vizeaza promovarea produselor prin intermediul medicilor. Acestia sunt stimulati sa prescrie un anumit medicament prin invitarea la congrese internationale. Cei mai multi medici spun ca nu si-ar permite sa se duca "nesponsorizati" la astfel de evenimente. De obicei, congresele sunt organizate in tari exotice si asigura, pe langa prezentari de tehnici, de cercetari si de produse, cazare de lux si dineuri copioase.
Oficialii Colegiului Medicilor din Romania (CMR) incearca sa ne explice ca nu numai medicii romani sunt dependenti de sponsori. "Practica finantarii formarii continue a medicilor de catre companiile farmaceutice exista in toata lumea. Singura conditie care li se impune este transparenta, mai precis mentionarea in declaratiile de interese a congreselor la care au participat si a sponsorizarilor primite", spune Vasile Astarastoae, presedintele CMR.
In opinia sa, medicii romani nu-si pot finanta singuri din salarii formarea continua, dupa cum aceasta nu poate fi sustinuta nici de spitale. Pe de alta parte, Astarastoae apreciaza insa ca este foarte greu ca 42.000 de medici care pot prescrie retete in Romania sa fie influentati.
Ministerul Sanatatii refuza insa sa faca aprecieri cu privire la participarea medicilor la congrese, desi prescrierea preferentiala a unor medicamente de catre "halatele albe" sponsorizate poate afecta si bugetele programelor nationale de san