Taxa introdusă la începutul acestei săptămâni pentru utilizarea podului Feteşti-Cernavodă nu încalcă legislaţia UE. Sursa: Arhiva Libertatea
„Aquis-ul comunitar în materie de taxe de drumuri - respectiv directiva 99/62 - nu poate împiedica un stat care percepe vinietă (între care şi România) să aplice taxe pe poduri şi tuneluri”, se arată într-un răspuns al Ser viciului de presă al Comisiei Europene (CE), citat de Mediafax. Mai multe asociaţii şi federaţii de transport rutier au anunţat că vor solicita CE să anuleze taxa de pod, întrucât în prezent se achită rovinieta, iar autostrada Bucureşti-Con stanţa nu este finalizată.
Mai mult, Fundaţia pentru Apărarea Cetăţenilor Împotriva Abuzurilor Statului şi Societatea Civilă pentru Democraţie vor înainta o acţiune în instanţă împotriva Ministerului Transporturilor, condus de Radu Berceanu, pentru introducerea abuzivă a taxei. Directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Dorina Tiron, a declarat că taxa a fost introdusă cu acordul UE, care nu a acceptat, însă, varianta emiterii unor abonamente. Dorina Tiron ne-a declarat că, în prima zi de taxare, Agenţia de Control şi Încasare Feteşti a colectat o sumă de 423.840 de lei, aferente unui trafic de circa 25.000 de autovehicule, iar în cea de-a doua zi, adică marţi, 365.595 de lei, de la peste 19.000 de şoferi.
„Aproximativ 10% din numărul total al vehiculelor (circa 4.500 - n.r.) reprezintă camioane”, ne-a spus Tiron. Taxa este de şapte lei în cazul motocicletelor, zece lei pentru autoturisme şi 35 de lei pentru microbuze şi autovehicule cu masa totală de sub 12 tone.
Pentru autocare şi camioane cu trei axe şi peste 12 tone, taxa a fost stabilită la 47 de lei, iar pentru vehiculele peste 12 tone, dar cu patru axe, tariful e de 68 de lei.