60% dintre români asociază instituţiile publice cu birocraţia, iar 49% cred că se poate vorbi de corupţie.
Birocraţie, corupţie şi lipsă de respect. Acestea sunt concluziile unui studiu al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP) privind gradul de satisfacere a cetăţenilor în ceea ce priveşte autorităţile şi instituţiile publice. Proiectul, realizat cu bani europeni, nu face însă decât să confirme ceea ce se ştie de mult: obligaţi să ne plătim impozitele, taxele, să obţinem autorizaţii sau avize, suntem puşi în postura de a îndura indiferenţa funcţionarilor.
Studiul, realizat de funcţionari în rândul cetăţenilor de pe stradă sau al celor care aşteaptă la ghişee, evidenţiază faptul că peste 60% dintre români asociază instituţiile locale cu birocraţia, 49% cred că se poate vorbi de corupţie, iar între 40 şi 55% consideră că funcţionarii publici nu respectă un cod de conduită în relaţia cu cetăţenii. Conform studiului, respondenţii s-au mai declarat nemulţumiţi de modul în care se iau deciziile, de lipsa de transparenţă şi de modalităţile de consultare, numai 50 la sută dintre cei intervievaţi declarându-se mulţumiţi de interacţiunea cu autorităţile locale.
Tinerii sunt mai răbdători
Probabil pentru că nu prea au de-a face cu funcţionarii publici, tinerii sunt ceva mai indulgenţi faţă de aceştia, studiul ANFP remarcând o „redresare a percepţiei“. Peste 60% dintre persoanele intervievate au declarat că au avut de-a face o singură dată sau de puţine ori cu instituţiile publice locale, dar percepţia lor asupra acestora rămâne negativă.
Legat de specificul pe judeţe, cetăţenii din Cluj şi Tulcea, unde diversitatea culturală este evidentă şi marcantă, interacţionează mai bine cu instituţiile publice locale şi nu au alte aşteptări de la acestea. Totodată, distanţele mari pe care trebuie să le parcurgă un cetăţean din judeţu