Săptămînalul francez celebru în toată lumea pentru paginile sale de fotojurnalism a pierdut în mod ruşinos un meci pe teren propriu. Doi studenţi la Şcoala Superioară de Arte Decorative din Strasbourg au cîştigat Marele Premiu Paris Match de Fotojurnalism pe 2009 pentru reportajul în imagini "Etudiants. Tendence précaire", publicat de altfel în paginile revistei la începutul lunii iulie. Cei doi laureaţi, ale căror nume trebuie rostite răspicat " Guillaume Chauvin et Remi Hubert ", au atacat un subiect delicat, grav şi cît se poate de real în societatea franceză (mizeria fizică şi morală în care trăiesc unii studenţi, obligaţi să subziste prin propriile forţe), dar au făcut-o ţintind cu totul altceva. Lovitura de teatru s-a dat de-a dreptul pe scenă, la decernarea premiului într-un amfiteatru de la Sorbona, unde cei doi laureaţi au dezvăluit că reportajul lor n-a fost decît o savantă înscenare, luată drept realitate crudă şi brută. Gestul lor jurnalistico-artistic cu alură de protest social s-a transformat într-un happening jurnalistic cu implicaţii deontologice, din zona teoriei şi a practicii informaţiei.
Pictorialul povesteşte vieţile de nepovestit ale unor studenţi: un tînăr caută prin cutiile cu alimente expirate, scoase pe o stradă dosnică, de un supermarket; un altul e hidos abandonat somnului, în trenul de noapte al navetei zilnice spre o slujbă de cîţiva euro etc. Fotografiile expresive, mizînd pe o poetică a detaliului, însoţite de legende provocatoare, au fost fabricate înadins "în stilul Paris Match", autorii mărturisind pentru cotidianul Le Monde că au încercat chiar să îngroaşe caricatural ingredientele acestui stil, fiind convinşi că trişeria lor nu va trece. Pe un culoar de cămin studenţesc se zăreşte silueta unei fete în minijup, de care ne ataşăm emoţional definitiv, citindu-i, în legendă, povestea: "Pour pouvoir étudier le jour, je me se