Albumul retrospectiv Florin Ciubotaru (si aniversar a sapte decenii de viata) este un obiect greu, nisipiu, cu muchii taioase pe formatul unei lespezi de gresie. Lansata de ICR la Târgul de carte din luna iunie a.c., creatia tipografica a grupului Square Media se prezinta ca o discreta placa de ambra gri cu stratificari de imagini colorate.
Ideea capturarii memoriei unei vieti si a unei cariere prolifice este tema designului de carte semnat de Eugen Vasile si Alexandru Braniste. Primul semnal il da monograma lui Ciubotaru grafiata delicat intr-un decupaj rombic din grosimea (si simplitatea) copertii. Alaturi de mai tânarul pictor si grafic-designer Jan Grasu (Eugen Vasile), prieten de grup artistic de aproape doua decenii, Florin Ciubotaru a trudit indeaproape la constructia (subliminala) a albumului ca revelator al unui destin. De la performanta reconstituirii cliseelor afectate de oribilul incendiu al atelierului, din 1997 (vezi foto 1), pâna la saga prieteniilor artistului in fotograme suculente, albumul Ciubotaru se savureaza cu interes aproape cinematografic, datorita chiar caleidoscopicei existente profesionale a personajului insusi. Cea mai veche „vietate plastica" prinsa in memoria filelor este din 1953, de la 14 ani, iar ultimele propuneri de forme ambientale prezente in album asteapta sa fie puse in opera in lunile ce vin. Dichisul designului tipografic cuprinde coaserea paginilor pe format orizontal, apoi incasetarea lor in cartonul tare, de ceaslov, al copertilor. Semnalam si ritmul unor imagini ample pe pagini pliate, care se desfac cu acel moment de suspans al bomboanei ascunse. De pilda, schitele uriasei tapiserii de la Teatrul National merita antologate pentru invatamântul actual de arta.
Functia memorialistica a albumului este asigurata de antologia consistenta a textelor critice (Arghir, Bernea, Haulica, Pl