100 de metri patrati, 100 de birouri, 100 de calculatoare pornite, 100 de oameni. In plus zgomot, agitatie, scaune incomode, lipsa aerului conditionat sau, dimpotriva, setarea acestuia la 16 grade Celsius in timp ce afara sunt 35, lipsa luminii naturale chiar si in miezul zilei.
Toate acestea nu fac decat sa scada productivitatea angajatilor, sa le pericliteze sanatatea (fizica si psihica) si astfel sa ridice costurile asigurarilor de sanatate ale corporatiilor. Unele companii (mai ales cele din strainatate) au luat masuri in acest sens. S-a recurs chiar la metode „tiranice" pentru a-si insanatosi angajatii „defectati" de mediul neprielnic - programe de slabit, sport obligatoriu la birou etc.
La noi in tara au ajuns mai greu aceste practici, asa ca ne aflam inca in stadiul de „100 de metri patrati, 100 de birouri, 100 de oameni..." din pacate. „Pozitionarea monitoarelor catre fereastra in lipsa unor draperii, utilizarea unor scaune fara suport lombar sau pentru brate, depozitarea de materiale pe caile de acces, lipsa unor panouri fonoabsorbante intre birouri in conditiile utilizarii intensive a telefonului, plasarea de echipamente (imprimante, fax) foarte aproape de un birou si utilizarea lor de catre toti ocupantii spatiului de lucru sunt cel mai des intalnite greseli in amenajarea unui spatiu de birouri", spune dr. Radu Boari, medic primar medicina muncii in cadrul Centrului Medical Unirea.
„Pana in martie lucram intr-o casa veche nationalizata, un fel de conac restaurat. Biroul meu se afla intre un ficus si doua dulapuri care ma fereau de zgomot si-mi dadeau si iluzia de intimitate. Intre timp ne-am mutat intr-o cladire noua, un «zgarie-nori» autohton. Intre mine si colegii de birou e o distanta de 50 de centimetri. Mi-e imposibil sa nu-i aud sau sa nu-i deranjez. Planuiesc sa-mi cumpar un scaun ergonomic, poate scap macar de durerea de