Uzinele închise, hidrocentralele vechi sau căile ferate uitate de lume pot deveni obiective turistice. Autorităţile locale, Institutul Intercultural Timişoara şi vecinii sârbi au văzut în relicvele industriei comuniste o oportunitate de promovare turistică a zonei Banatului. „Există foarte multe clădiri vechi în zona Banatului care pot fi valorificate din punct de vedere al turismului industrial”, a spus Eugen Gherga, coordonator al proiectului „Dezvoltarea turismului cultural în Banat – o provocare transfrontalieră”.
Traseu printre turbine
Ruta propusă pentru turismul industrial din Banat porneşte de la Uzina de Apă din cartierul timişorean Fabric. Drumul îi duce, apoi, pe turişti spre Reşiţa, unde, la Muzeul de locomotive, este expusă una dintre primele trei locomotive cu aburi construite în sud-estul Europei. Furnalele din Reşiţa, inaugurate în 1771, sunt o altă oprire pe harta turistului. La ieşirea din oraş există cea mai veche hidrocentrală din ţară, hidrocentrala de la Grebla. Pe traseul turistic este marcată şi Anina, unde curioşii pot vedea Centrala Electrică. De aici, traseul trebuie urmat cu trenul pentru că obiectivul principal este calea ferată Anina –Oraviţa.
Turism la grad de idee
Turismul industrial din Banat este o idee bună, dar nu foarte profitabilă în contextul actual. „Pentru că nu există încă o strategie de promovare a turismului în regiune, ne-am gândit să o facem noi. Am propus câteva elemente pentru turismul cultural din Banat şi turismul industrial este o parte din proiect”, a mai spus Eugen Gherga. Mai toate obiectivele turistice pot fi văzute doar „de la gard”. Nu există, încă, persoane avizate care să le vorbească turiştilor despre importanţa sau istoria clădirilor. Nu există nici măcar materiale informative pe care curioşii le pot procura.
Banatul, fruntea în turi