La fiecare sfarsit de saptamana cosmarul se repeta. Autostrada Soarelui devine un iad al soferilor nu doar la iesirea spre DN22C, ci si la statia de taxare de la Cernavoda. Sirurile de masini se intind pe zeci de kilometri, iar soferii platesc trecerea podului nu doar cu bani, ci si cu nervi si timp pierdut.
Asociatia Transportatorilor a mers dincolo de injuraturi si a reclamat Romania la Comisia Europeana, pe motiv ca aceasta taxa ar fi ilegala cat timp romanii platesc deja o taxa de utilzare a drumurilor.
Gresit, a raspuns CE, confirmand explicatiile autoritatilor de la Bucuresti, potrivit carora taxa de la Cernavoda nu are legatura cu autostrada, ci cu utilizarea podului. Explicatia tine.
Cine a mai calatorit prin lume a mai vazut si chiar platit astfel de taxe prin multe tari europene. Elementele speciale de infrastructura, de exemplu poduri sau viaducte, trebuie intretinute, chiar daca lucrurile de intretinere si utilitatea lor nu se vad cu ochiul liber.
Dar la atat se si reduce europenismul acestei taxe, iar ceea ce enerveaza cumplit este specificul sau neaos.
Timpul nu conteaza
Cum spuneam, astfel de taxe exista in multe locuri din lume, insa niciunde nu se vad cozile infernale de la Cernavoda. In plin sezon, pe autostrada care traverseaza Grecia de la nord la sud, am intilnit pe vreo 200 de kilometri, cam 4 statii de taxare si la niciuna nu am pierdut mai mult de cinci minute.
Nu stiu care este explicatia miracolului operativitatii in alte locuri. Poate mai multe porti de taxare, poate angajati mai rapizi. Cert este ca acolo taxarea nu a intrat in vigoare decat in momentul in care logistica a permis ca lucrurile sa mearga ca unse.
In Romania orice taxa este impusa de azi pe maine, in functie de necesitati, fara ca vreun functionar sa ia calcul logistica si se gandea