Din aceasta saptamana, tot soferul plateste pentru a merge pe autostrada.
Platesc motociclistii, soferii de autoturism, cei de camion. Platesc cei care muncesc la capatul gresit al podului, dar si cei care vor sa-si viziteze rudele de dincolo de fluviu. Platesc pentru autostrada. Care autostrada? Autostrada Soarelui, cea inaugurata de trei premieri si cinci ministri ai transporturilor, pe care se ajunge mai repede, insa numai pana la Lehliu, ca drumul pana pe litoral tot cinci ore dureaza.
Taxa nu se plateste la intrarea pe autostrada, ci la trecerea peste podul Fetesti-Cernavoda. Podul a fost construit acum 120 de ani de Anghel Saligny. Are 21 de km lungime si a fost multa vreme cea mai indrazneata constructie de acest fel din Europa. Cand a fost inaugurat, dupa cinci ani de lucrari, Saligny a stat sub pod alaturi de echipa lui, intr-o salupa, pentru a demonstra soliditatea constructiei. A fost folosit o suta de ani si acum este incadrat de doua poduri recente. Insa podul nu are doar o valoare istorica, ci si una practica. A asigurat tranzitul in zona litoralului si pe acolo au trecut milioane de calatori si sute de mii de vagoane de marfa. Si vechea sosea care duce la mare, si actuala autostrada trec acest pod, acum refacut. Pentru ca Romania este the land of choice, mai puteti trece peste podul de la Giurgeni-Vadu Oii. E drept, e situat la vreo suta de kilometri in nord si presupune un ocol bunicel.
Deci, taxa nu e pusa pe un tronson din noua autostrada, ci peste un segment istoric de drum, invecinat cu podul patrimonial pe care-l puteti si admira dupa ce platiti taxa. O taxa de patrimoniu, si nu una de drum. S-ar putea ca noua taxa sa aduca bani grei la bugetul Companiei nationale de drumuri. Zilnic, trec podul zeci de mii de masini. Multe sunt masinile de transport care fac legatura intre porturile comerciale si restul tarii. Li se alatura