Ochii intregii lumi au fost atintiti saptamana trecuta asupra Coreei de Nord, mai precis asupra neasteptatei vizite a fostului presedinte american Bill Clinton in fieful dictatorului comunist Kim Jong Il.
Cum s-a terminat vizita se stie - cu eliberarea a doua jurnaliste americane retinute de Phenian si o fotografie "de grup" cu Kim, Bill si o multime de necunoscuti, pe fundalul unei "opere de arta" de o uratenie iesita din comun.
O uriasa pictura murala, cu valuri zbrobindu-se in dantele de spuma si cateva pasari zburand intr-un colt, troneaza bine-mersi in fotografia oficiala, saturand imaginea, impreuna cu mocheta cu flori supradimenionate, cu nuante neverosimile de verde si albastru. Ca si altor dictatori inaintea sa, este limpede ca lui Kim ii place kitsch-ul, observa Wall Street Journal.
Pentru Kim, valurile nu pot fi simple valuri - sunt tsunami, valuri de furtuna apocaliptica, coplesind, ca volum, personajele din incapere. Sunt valuri violente, al caror ritm misca ochiul de la stanga la dreapta, pentru ca apoi sa se "sparga" de planul pasarilor albe in miscare.
Este o pictura pur propagandistica: ceea ce ochiului par a fi simple limitari ale pictorului reprezinta de fapt intentie deliberata de a crea o capodopera propagandistica. Apartine astfel subspeciei de kitsch cunoscuta drept kitsch totalitar, unde arta exista doar pentru a proslavi un regim dictatorial si pentru a-l glorifica pe liderul suprem.
In aceasta cheie, mesajul picturii murale este clar: regimul lui Kim Jong Il este o forta a naturii.
Pictura are un dublu mesaj: pasarile si lumina din coltul drept transmit ideea de paradis natural pe care regimurile totalitare au senzatia ca il construiesc pentru cetatenii lor, in vreme ce valurile amenintatoare sunt o metafora-avertisment la adresa dusmanilor, care trebuie sa s