Desi considera ca sansele ca investitorii strategici sa fie interesati de turismul romanesc sunt infime, Antonio Nitu, directorul general al agentiei de turism Aerotravel Lufthansa, recunoaste ca agentia pe care o conduce ar fi deschisa la o astfel de colaborare.
Prima si singura agentie de turism romaneasca care a starnit interesul unui fond de investitii a fost Happy Tour, care la sfarsitul anului 2007 a fost preluata de fondul de investitii spaniol GED. “Ne-ar placea sa avem in spate un fond de investitii, insa sunt foarte mici sansele ca vreun investitor financiar sa fie interesat de turismul din Romania. Cei de la Happy Tour au avut norocul asta, insa nu s-au dezvoltat foarte mult de atunci”, a declarat, pentru Wall-Street, directorul Aerotravel Lufthansa City Center.
Motivele principale pentru care piata agentiilor de turism nu este deloc interesanta pentru investitori sunt marjele de profit reduse din industrie, dar si traficul de turisti pe care il furnizeaza aceasta regiune a Europei, si implicit Romania. “Aici marjele de profit sunt extrem de mici, in jur de 5%. De ce ar renunta un investitor la marjele de peste 10% din Germania sau Marea Britanie pentru a investi aici?”, se intreaba retoric Nitu. In plus, Europa Centrala si de Est genereaza doar 15% din totalul traficului de turisti din Europa.
In asteptarea unor eventuali investitori care sa revigoreze o piata cu scaderi de peste 20% in primele sase luni ale anului, ar putea avea loc fuziuni si achizitii pe plan local. “Sunt sigur ca in viitorul apropiat vom asista la o consolidare a pietei. Sunt jucatori care nu vor mai supravietui si vor prefera fie sa vanda toata afacerea, fie un pachet majoritar pentru a face rost de cash”, mai spune Nitu. In aceste conditii, Aerotravel este receptiva la propunerile care vin. “Am avut cateva discutii, insa proprietarii acelor agentii isi supraeval