Industria de phishing înregistrează o tendinţă ascendentă în perioada ianuarie – iunie 2009, cu o creştere de 20%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit producătorului de soluţii de securitate, BitDefender.
Astfel, în contextul economic actual, acţiunile de spam şi phishing au luat amploare, recuperând în scurt timp diferenţele care ne separau de ţările vestice. În medie, cele mai abuzate identităţi comerciale din România aparţin domeniului financiar, acestea fiind în principal bănci şi instituţii de transfer bancar. Primele 5 bănci ale căror identitţăi sunt folosite de infractorii cibernetici în campanii de phishing sunt Raiffeisen Bank, cu 86%, Bancpost (7%), Banca Transilvania (4%), BRD (2%) şi Romcard cu 1%.
Phishingul este o metodă ilegală de a intra în posesia datelor personale şi a informaţiilor financiare, în vederea obţinerii de beneficii necuvenite. Activităţile de phishing continuă să se bazeze pe tipare simple, care folosesc instrumente de inginerie socială. De obicei, autorul unui atac de phishing trimite un număr imens de mesaje nesolicitate(spam), în încercarea de a păcăli destinatarul (cei care folosesc servicii specifice de e-banking şi alte servicii online) pentru dezvăluirea informaţiilor private. Aparent, mesajul este trimis din partea instituţiei financiare şi solicită clientului urmărirea unui link pentru a deschide o pagina web ataşată.
Cele mai des invocate argumente sunt negative, precum blocarea unui cont sau depăşirea perioadei de valabilitate a acestuia (40%), actualizări fictive ale metodelor de siguranţă ale băncii (30%), precum şi creşterea taxei de administrare a sumelor retrase (10%). Au fost depistate şi metode care se bazează pe motivaţii pozitive, precum primirea unei sume substanţiale de bani, dacă utilizatorul completează detaliile unui formular ataşat (15%).
"P