Consumul oficial de ţigări a scăzut, anul acesta, cu 11%. Producătorii blamează creşterea nesăbuită a accizelor şi, implicit, ofensiva contrabandei, dând de înţeles că iau în considerare exitul. Printre reprezentanţii companiilor producătoare de tutun umblă o vorbă, cum că românii au patru furnizori preferaţi de ţigări: BAT, JTI, Philip Morris şi contrabanda. Acest din urmă jucător a acaparat deja aproape un sfert din piaţă, iar creşterile viitoare ale accizelor, an
Consumul oficial de ţigări a scăzut, anul acesta, cu 11%. Producătorii blamează creşterea nesăbuită a accizelor şi, implicit, ofensiva contrabandei, dând de înţeles că iau în considerare exitul.
Printre reprezentanţii companiilor producătoare de tutun umblă o vorbă, cum că românii au patru furnizori preferaţi de ţigări: BAT, JTI, Philip Morris şi contrabanda. Acest din urmă jucător a acaparat deja aproape un sfert din piaţă, iar creşterile viitoare ale accizelor, anunţate pentru septembrie 2009 şi ianuarie 2010, ar putea impulsiona piaţa ilicită până la pragul de 30% din volumul total al vânzărilor. Adică, exact pragul la care BAT a luat, în urmă cu câteva săptămâni, decizia de a se retrage de pe piaţa letonă. Şi acelaşi nivel al contrabandei la care, în 2004, Philip Morris închidea o fabrică în Ungaria.
„Când o companie de tutun ca BAT închide o fabrică într-o ţară din UE, începi să-ţi pui semne de întrebare”, spune Peter Imre, directorul de corporate affairs al Philip Morris. Aceste mişcări sunt însă fireşti şi departe de a fi singulare. Imre avertizează că „la peste 30 % contrabandă, piaţa legală de ţigarete scade atât de mult încât, volumic, existenţa a trei fabrici în România nu îşi are rostul“.
Indiferent de ce se va întâmpla în viitorul apropiat, JTI nu are niciun gând să se retragă de pe piaţa autohtonă, promite Gilda Lazăr, director de Corporate Affairs al companiei.