Preţurile exagerate ale restaurantelor cu ştaif i-au îngrămădit pe turişti în autoserviri
Cazarea ieftină, la preţuri de criză, şi mâncarea la „împinge tava" au reuşit să salveze o bună parte a pierderilor pe care litoralul românesc le-ar fi suferit din cauza crizei economice. Cel puţin aşa ne asigură patronii din turism, fie că este vorba despre unităţi de două şi trei stele sau de proprietarii de fast-food-uri ori restaurante de tip autoservire. Aceştia s-au reorientat rapid, au scăzut preţurile la cazare faţă de cele de anul trecut, iar unităţile de alimentaţie care au vrut să facă şi un profit în vara aceasta s-au transformat în fast-food-uri, denumite, plastic, „împinge tava".
În privinţa preţurilor la cazare, de multe ori mai mici decât cele de anul trecut, lucrurile sunt limpezi: în sudul litoralului nu mai vin demult cei atraşi de unităţile de lux, de patru şi cinci stele, ci turiştii cu posibilităţi financiare medii şi chiar mici. Tocmai de aceea, administratorii unităţilor hoteliere din zonă nu se sfiesc să spună că luna iulie şi începutul lui august sunt mai mult decât benefice propriilor buzunare. Turiştii curg, în continuare, către un litoral de una, două şi trei stele, unde unicele distracţii sunt apa, aerul şi plaja.
La fel de calculaţi sunt turiştii români şi când vine vorba despre masă. Preţurile exagerate ale restaurantelor cu ştaif i-au îngrămădit, ad-hoc, în autoserviri. Preţuri mici, marfa la vedere. Acesta este secretul. „În ultimii ani, turiştii care calcă litoralul, mai ales pe cel din sud, s-au schimbat foarte mult. Acum vin la noi clienţii cu bugete limitate, care preferă să mănânce la o autoservire decât la un restaurant. Este vorba despre preţul mic, dar şi de „vizualizarea" produsului. Oamenii s-au săturat să fie traşi în piept de bucătar, le convine de minune să vadă ei înşişi ce greutate are produsul solicitat. Am avut