Grupurile germane, franceze si belgiene, care isi impart o piata a retailului modern (alimentar) estimata la 7-8 mld. euro, si-au majorat capitalul social subscris cu 150 mil. euro in primele sase luni, de peste doua ori mai mult decat infuziile de capital realizate in S1 din 2008, potrivit datelor Registrului Comertului.
Cele mai mari aporturi de capital au fost realizate de companiile germane Real Hypermarket, Kaufland si Selgros Cash & Carry, primele doua din acestea fiind si anul trecut in fruntea clasamentului celor mai mari investitori in expansiune din retailul modern.
„In opinia mea, pot fi doua explicatii pentru majorarile de capital social subscris realizate de retelele germane de magazine alimentare in acest an: devin fezabile in acest moment, datorita scaderii preturilor la terenuri, proiecte de extindere care fusesera inghetate anterior, sau poate fi vorba de convertirea creditelor de la actionari in parti sociale (actiuni) la operatorii retelelor", afirma Radu Merica, presedintele Camerei de Comert Romano-Germane. El mai spune ca pana acum marea problema a retailerilor pe piata romaneasca a fost cresterea artificiala a preturilor la terenuri, care ajunsesera sa fie mai mari chiar decat cele din vestul Europei.
De cealalta parte, marii retaileri detinuti de antreprenori romani par sa-si fi pierdut suflul in acest an: in primul semestru au deschis trei unitati, dar au renuntat la 5 locatii in total. Aceste cifre arata ca operatorii locali nu intra in lupta bugetelor de expansiune ale retelelor internationale, care in S1 au finalizat investitii de 105 mil. euro pentru a bifa alte 38 de spatii noi la nivelul tarii.
Retailerii germani inca detin resurse financiare importante pentru continuarea extinderii la nivel international pentru ca in tara de origine situatia este chiar mai buna decat pe pietele externe, explica Merica. @N_