Nu poti decat sa suferi in tacere cand ajungi sa vezi cum sunt celebrati creatorii din tarile vecine tie intr-un cadru realmente prestigios – o uriasa vitrina a spectacolului lumii – cum este Lincoln Festival din New York. Un maestru polonez, Lupa, si un teatru din Budapesta erau introdusi drept reprezentantii cei mai consistenti ai teatrului est-european si nici un creator roman nu era prin preajma sa-i infrunte.
Nu m-am mirat sa o gasesc in programul Lincoln Center Festival din aceasta vara pe Ariane Mnouchkine, care a facut deja istorie in teatrul lumii si poate misca nu numai inimile spectatorilor, ci si mecanismele prin care sunt convinsi marii sponsori ce sustin festivalul. Spectacolul ei cu „Les Ephemeres" nu va fi curand uitat de publicul american, pe deplin sedus de simplitatea formulei gasite de regizoarea franceza – fiecare scena se juca pe o platforma in miscare, rotita de cativa oameni, adusa si scoasa din scena „manual", ca si cum personajele ar fi plutit prin fata privitorilor. Nu e nimic de comentat aici: Mnouchkine este creatoarea Theatre du Soleil, o comunitate artistica pentru care teatrul, creatia, este mult mai mult decat o ocupatie sau o meserie, a devenit un stil de viata, ba mai mult, o filosofie. Nimic mai firesc deci, ca un asemenea spectacol sa starneasca fascinatie si sa deblocheze sume imense pentru deplasarea la New York si instalarea intr-un fost manej de cai de langa Central Park, cladire istorica recent renovata si redata circuitului de spectacol- Park Avenue Armory.
Dar anul acesta Festivalul Lincoln Center se declara mandru sa prezinte alaturi de spectacolul lui Mnouchkine si mostre de teatru est-european, adica un maestru al artei poloneze, premiat in aprilie cu Premiul Europa pentru teatru, Krystian Lupa, cel mai recent spectacol al lui Lev Dodin, „Viata si destin" (prezentat in Romania toamna trecuta, la Fes