Intre 1 si 30 august, la Mangalia se desfasoara Targul Estival de Carte. Un targ printre altele, veti spune; in plus (sau mai degraba in minus), excentric din punct de vedere geografic, financiar si cultural.
Acestor consideratiuni grabite li s-ar cuveni insa niste adaugiri reparatoare. In primul rand, pentru cei care nu au avut ocazia sa-l viziteze in decursul anilor, precizarea ca este un targ nascut dintr-o initiativa privata (investitorul entuziast care i-a dat viata este Gheorghe Todor, patronul Interpress Todor Company, cel care a deschis si cea dintai librarie privata din Romania dupa 1990). In al doilea rand, ca functioneaza de 18 ani incoace si ca, acum, se afla la a 13-a editie. „Fluctuat nec mergitur", adica, impotriva oricaror urgii economice generale, colapsuri financiare locale sau blocaje editoriale; cautandu-si cu nobila disperare colaboratorii si sponsorii si vrand sa demonstreze ca, peste vremuri si timp, Cartea trebuie sa supravietuiasca. Obstinatia lui Gheorghe Todor (pe care, cu o simpatica formula, Radu Paraschivescu l-a calificat, in deschiderea festivitatilor din acest an, ca fiind „un catar evolutiv") este plamanul acestei multiple intalniri: intre carte si cititori, intre scriitori si public, intre scriitori si criticii lor. Cinstit vorbind, daca e sa luam in seama costurile unui asemenea eveniment cultural, cei care au de castigat sunt exact si exclusiv actorii enumerati mai sus, pentru ca organizatorii, chiar daca isi vand cartile, e greu de crezut ca isi pot dichisi vistieria. Iar marele castigator e, desigur, insasi ideea de carte traditionala, tiparita pe hartie si legata intre coperti de carton, precum si stimularea lecturii altfel decat prin indemnuri ex-cathedra.
In mod simbolic, Todor si partenerii sai au purtat, la deschiderea oficiala a Targului 2009, tricouri pe care scria (vezi foto 5): „S.O.S. Cartea!" Cum